Maak een SEO website

1. In het kort

SEO is een afkorting en staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Een zoekmachine is een complexe kaartenbak die snel pagina’s met een (hopelijk) relevant antwoord teruggeeft. De relevantie wordt grotendeels bepaald door de websitebouwer door wat de zoekmachine krijgt te zien. Hoe dit werkt wordt helaas niet in detail door de Google’s en de Bing’s van deze wereld uitgelegd, maar zij geven wel aanknopingspunten en hints. Gelukkig delen Google en SEO-specialisten deze kennis via video’s of tekst met duidelijke voorbeelden.

2. Verschil tussen organisch en betaald

Er zijn twee manieren om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen: organisch en betaald. Dat laatste is jouw advertentie boven aan de pagina waarbij elke weergave en klik van jouw afgesproken budget gaat. Dat is de snelste manier. Wil je snel wel bovenaan in de zoekresultaten, dan kan dat met betaling. Dat werkt zolang je er genoeg geld in blijft steken. Tegelijkertijd kun je het organisch vinden optimaliseren totdat je het zonder Google Adwords af kunt.

Gevonden worden op de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ manier vergt geduld en het is belangrijk te leren van elke verbetering. Mensen gebruiken een zoekmachine om antwoord op een vraag te krijgen. Er zijn dus ook mensen op zoek naar jouw diensten en/of producten. Wie is die doelgroep en welke vragen hebben zij? Dat is de sleutel. Het zal veel tijd kosten om deze strategie goed te krijgen. Dit doe je door van elke pagina op je website een landingspagina (landingspage) te maken. Elke pagina beantwoord een specifieke vraag.

Teleurstelling: als je concurrentie hebt kan niemand er voor zorgen dat je in een paar maanden (of korter) vanzelf op de eerste of tweede pagina staat door zoekopdrachten.

Niemand. Het helpt als je betere zoekwoorden gebruikt dan de concurrentie, maar dat betekent dat jij wel weet hoe jouw doelgroep zoekt. Hoger in de zoekresultaten kost tijd en is een continue verbeter proces.

3. Introductie in SEO technieken

Onderstaande, 11 minuten durende, video van Brian Dean legt in het kort uit welke 9 SEO technieken je zelf kunt doen. Het is goed te weten dat je niet alleen bent, er is veel waardevolle inhoud te vinden. Je vindt hier al zijn Youtube video’s.

Wat kan deze pagina je verder brengen. Het is een samenvatting hoe je een website bouwt met als rode draad hoe je antwoord geeft op jouw doelgroep door de zoekmachines te voeden met de signalen die ze gebruiken. 

4. SEO singalen

Een zoekmachine let op honderden signalen om een pagina een waardering te geven. SEO signalen zijn niet door de zoekmachines gepubliceerd. Zo hebben ze de vrijheid regels te wijzigen als dit nodig is en worden met name SPAM-achtige sites geweerd. Er is wel duidelijkheid over welke signalen wel meewegen. Lees deze inschatting van 200 signalen.

5. Doelgroep beantwoorden

Wie zijn die mensen, jouw doelgroep? Wat voor vragen hebben ze? Kruip in de huid van jouw doelgroep. Denk zoals zij denken door te lezen op fora van KvK of andere sites voor ondernemers. Bekijk video’s over het onderwerp en spreek ze aan. Als je de vragen helder hebt schrijf je de teksten met de antwoorden uit. 

5.1. Hoe komen ze op jouw website

Mensen hebben vragen en formuleren dit in een zoekopdracht. De zoekmachine kijkt welke sites het dichtst bij de zoekopdracht ligt. Daarna volgt het resultaat; pagina’s vol met pagina’s. Deze gevonden pagina’s zijn de ‘landingspages’. 

5.2. Jouw doelgroep is op zoek naar antwoorden

Gebruik de woorden en opbouw die mensen gebruiken. Mensen die jouw site waardevol vinden krijgen vertrouwen in wat je levert. Dat kan ze over de streep helpen om bij jou af te nemen. Van bezoeker naar afnemer wordt conversie genoemd. 

5.3. Vermijd vaktaal

Als de tekst door iedereen begrepen kan worden, is de tekst goed geschreven. Vermijd vaktaal en afkortingen die in jouw vak gewoon zijn. Dit lijkt misschien professioneel, maar het kan zijn dat een bezoeker minder kennis op dit gebied heeft en afhaakt.

Schrijf desnoods de betekenis van de term of afkorting een keer voluit. Op elke pagina waar een vakterm of afkorting wordt geschreven. Iemand kan via een link (zoekmachine) deze pagina bezoeken en mist dan de betekenis. Overweeg om een woorden- en/of afkortingenlijst te maken en de woorden daar naar te linken (en gebruik # ankers).

5.4. Gebruik maken van links

Als dit relevant is. Dit is zowel voor de lezer als voor de zoekmachine belangrijk. Is jouw contactpagina zichtbaar? Gebruik links naar deze pagina als hier aanleiding toe is. Maak het je bezoeker gemakkelijk.

Maak links aantrekkelijk. In plaats van een link te beschrijven met ‘klik hier voor meer informatie’ kun je het interessant maken. Bijvoorbeeld met ‘Praktische tips en ideeën om slimmer te werken’ of maak het persoonlijk met ‘Bekijk hoe ik 2x zoveel voor elkaar kreeg in de helft van de tijd’.

5.5. Waar is die link?

Het gebeurt vaak, je ziet een product dat je wilt afnemen, maar nergens een link hoe je het kunt krijgen. Veel mensen haken dan af. Maak het jouw bezoeker zo gemakkelijk mogelijk, met zo min mogelijk muisklikken. Geef altijd aan waar ze terecht kunnen voor meer informatie.

5.6. Tutoyeren of vousvoyeren

Spreek je je publiek aan met je en jij of u. Dat hangt helemaal van jouw doelgroep af. De leeftijd is daarin heel belangrijk en er is in de afgelopen 30 jaar veel veranderd. Veel mensen vinden je en jij persoonlijker en willen liever bij hun voornaam worden genoemd. Als je nog twijfelt dan is dit artikel over u of jij een goed onderbouwd artikel.

Als je besloten hebt om op de website in de u vorm te spreken (vousvoyeren) kun je, wanneer je je klant beter kent, in de mail wel tutoyeren. Het is aanvoelen of dit dan gepast is. Veel mensen zullen het persoonlijke meer waarderen.

5.7. Focus op wat kan

Laat merken dat je de bezoeker begrijpt en wat je concreet kunt bieden. Vertaal de productvoordelen in klantvoordelen. Laat weten wat er wel kan en vermijd wat er niet kan. Zeg bijvoorbeeld wanneer je bedrijf geopend is, in plaats van wat de sluitingstijden zijn.

5.8. Blog

Kies een blog waar dit hun core-business is. Facebook, Google+ hebben een andere focus. Bedenk vooraf of je dit blog ooit kunt verhuizen als je een andere webhoster gaat kiezen. WordPress of Blogger is een goede keuze. Post 1, 2 of 4 keer per maand en wees hier consequent in.

5.9. Gebruik Storytelling

Verhalen om een product of dienst maakt je doelgroep meer betrokken doordat het gaat leven.

Samenvattend

  • Houd het kort, je bezoeker heeft haast, maak hier werk van
  • Gebruik ongeveer 12 woorden in een zin. In ieder geval niet meer dan 20.
  • Houd alinea’s kort, circa 4 zinnen per alinea
  • Vermijd vaktaal of verduidelijk het, op elke pagina
  • Detail informatie is belangrijk, op een andere pagina dan de homepage
  • Blijf bij de hoofdzaak
  • Overweeg een blog voor nieuws en tips

6. Structuur

Voor de lezer en zoekmachines is een structuur belangrijk. Het leest prettig en maakt een pagina overzichtelijk. In HTML (webcode) wordt code als <h1>Titel</h1> gebruikt om een kop of subkop te maken en zo structuur aan een pagina te geven. De h1 is de hoofdkop of titel en de koppen en subkoppen zijn h2 en de h3.  Voorheen werd veelvoudig h1 gebruik op een pagina afgeraden, omdat een titel of hoofdkop (h1) een nieuw onderwerp aan geeft. Met de komst van HTML5 wordt h1 vaker op een pagina gebruikt. Dus je kunt de h1 kop vaker op een pagina gebruiken.

Over het algemeen, houd alinea’s kort. Circa 4 zinnen per alinea. Blijf bij de hoofdzaak. Maak je zinnen niet langer dan 20 woorden; bij voorkeur 12 woorden. Dit is voor mensen prettiger lezen, maar ook voor zoekmachines. Schrijf actief; vermijd woorden als ‘zullen’ en ‘worden’. Gebruik geen medio of rond… Wees duidelijk met een datum.

6.1. Page title

Een goede pagina titel is kort en bevat een trefwoord en een bijvoeglijk naamwoord dat terugkomt op de pagina. Houdt maximaal 50 karakters (inclusief spaties) aan.

Opmerking over keywords meta tag

Trefwoorden meta tag, een veld met een opsomming van keywords (trefwoorden) wordt door Google niet meer gebruikt en ondersteund vanwege misbruik in het verleden.

6.2. Meta description

De omschrijving van die pagina. Hier schrijf je een uitnodigende tekst met daarin trefwoorden die ook op de pagina staan. Het aantal karakters dat in de zoekresultaten wordt weergegeven ligt tussen de 150 en 160 karakters (incl. spaties), daarna wordt de tekst afgebroken (kwestie van uitproberen). Wanneer je 150 aanhoud zit je goed.

6.3. Alt-tag – Foto’s optimaliseren

Zoekmachines weten graag wat er op een afbeelding te zien is. Het verhoogt ook de toegankelijkheid voor bezoekers die blind zijn. Met nuttige informatie die past in de context van trefwoorden op de pagina en beschrijving verhoogt Google de waardering van die pagina.

6.4. URL

Het adres naar de webpagina. Een goede url is kort en bevat het trefwoord van de pagina. Denk bijvoorbeeld aan www.voorbeeld.nl/contact of www.voorbeeld.nl/workshops

6.5. links

Gebruik links naar een andere interne pagina met de keyword. Een woordenlijst / faq is bijvoorbeeld een goed werkende oplossing.

Hoe maken we deze 6 punten concreet tot een landingspage.

7. focus met deze landingspagina’s

Wat kan helpen is van elke pagina een indeling vaststellen. Vooraf hierover nadenken helpt dat een goed doordacht idee behouden blijft en voorkomt een last-minute wijziging waardoor de SEO overhoop wordt gehaald. Door een structuur aan te houden krijgt het verhaal een opbouw dat elke bezoeker fijn vindt en het wordt beloond door zoekmachines. Het is wel belangrijk dat de titels de zoekwoorden bevatten.

Het tabel hieronder kun je als template / sjabloon gebruiken voor elke pagina. Kopieer / plak het in een Word document en sla dit voor elke pagina die je maakt op.

Lees ook: